Sunday 9 June 2013

G6PD? apa tu?

ASSALAMUALAIKUM
MARI SAMA-SAMA MENGENAL APA ITU G6PD
(Glucose-6-phosphate dehydrogenase)



DEFINITION G6PD?

G6PD adalah salah satu daripada banyak enzim yang membantu proses karbohidrat badan dan menjadikan mereka tenaga. G6PD juga melindungi sel darah merah daripada hasil sampingan berbahaya yang boleh berkumpul apabila seseorang mengambil ubat-ubatan tertentu atau apabila badan melawan jangkitan.

Pada orang yang kekurangan G6PD, sama ada SEL DARAH MERAH tidak membuat cukup G6PD atau apa yang dihasilkan tidak boleh betul berfungsi. Tanpa cukup G6PD untuk melindungi mereka, SEL DARAH MERAH boleh menjadi rosak atau musnah. Anemia hemolitik berlaku apabila sumsum tulang (lembut, bahagian lembut tulang yang menghasilkan sel-sel darah baru) tidak dapat mengimbangi kemusnahan ini dengan meningkatkan pengeluaran daripada SEL DARAH MERAH.



PENYEBAB G6PD?

Kekurangan G6PD disalurkan bersama-sama dalam gen dari satu atau kedua-dua ibu bapa untuk kanak-kanak. Gen bertanggungjawab untuk kekurangan ini adalah pada kromosom X.


SYMPTOMS G6PD?

Kanak-kanak yang kekurangan G6PD biasanya tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda gangguan sehingga sel-sel darah merah mereka terdedah kepada pencetus tertentu, yang boleh:

> penyakit, seperti jangkitan bakteria dan virus
> ubat penahan sakit tertentu dan demam-mengurangkan ubat-ubatan
> antibiotik tertentu (terutama orang-orang yang mempunyai "sulf" dalam nama-nama mereka)
> ubat anti malaria tertentu (terutama orang-orang yang mempunyai "Quine" dalam nama-nama mereka)
"Sesetengah kanak-kanak yang kekurangan G6PD boleh bertolak ansur dengan ubat-ubatan dalam jumlah yang kecil, atau tidak boleh mengambil langsung. Dapatkan nasihat doktor anda untuk arahan khusus, serta senarai lengkap ubat-ubatan yang boleh menimbulkan masalah kepada kanak-kanak dengan kekurangan G6PD"

Bahan-bahan yang boleh membahayakan kanak-kanak apabila dimakan - atau even disentuh - seperti kacang Fava dan naftalena (bahan kimia yang terdapat dalam mothballs dan kristal rama-rama). Mothballs boleh terutamanya berbahaya jika kanak-kanak secara tidak sengaja menelan satu, jadi kenalan APA harus dielakkan.


untuk keterangan lanjut dan order,
please contact cik Mai 0148415424
atau email>> mai.vitabista@gmail.com
ID SHAKLEE : 838619




No comments:

Post a Comment